10 januari 2014

15 skolklasser får gratis dag i skidbacken

Svenskt Sportforum och dess samarbetspartners har åter haft glädjen att ge skolbarn möjlighet till en härlig skidupplevelse.15 klasser på olika orter i Sverige får ett friluftsdagsstipendium där alltingår; bussresa, liftkort, skidhyra och skidskola.

Svenskt Sportforum med samarbetspartners har i sju år delat ut friluftsdagsstipendier till skolor som därmed fått chansen att bjuda sina elever på en skidresa till en närbelägen skidbacke. I år får återigen över hundra elever tack vare detta stå på skidor - många för allra första gången. Följande klasser är årets stipendiater:

Klass 7b, Söderholmsskolan

ÅK 8, Forssaklackskolan

Borlänge

Romme

Svenska som andra språk-elever på Kungsgårdsskolan

Säter

Kungsberget

7B, Västra Engelbrektsskolan

Örebro

Storstenshöjden

7a, Kyrkbacksskolan

Kopparberg

Säfsen

7GH, Lagmansskolan

Mjölby

Tolvmannabacken

7c, Bodaskolan

Borås

Ulricehamn

Åk 9, Fäladsgården

Lund

Vallåsen

År 6, Elinsborgsskolan

Tensta, Stockholm

Väsjöbacken

- Alla de ansökningar som kommer in till oss visar att det finns ett enormt intresse och behov av att låta barnen få åka skidor. Det är många barn, vars föräldrar inte har möjlighet att betala för en friluftsdag, som aldrig annars får chansen att pröva på skidåkning, säger Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum som är initiativtagare och arrangör av Friluftsdagsstipendiet.

Svenskt Sportforum delar ut stipendiet i samarbete med flera av sina medlemsföretag, SLAO (Sveriges liftanläggningars organisation), Skistar och Svenska Idrottslärarföreningen. I år sökte 137 klasser och en jury valde därefter ut 15 vinnare.

Mer information:
Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum, claes.forsberg@svensktsportforum.se, 070-492 14 50