28 januari 2015

16 skolklasser får gratis dag i skidbacken!

Svenskt Sportforum och dess samarbetspartners har utsett 2015 års vinnare av friluftsdagsstipendiet. Därmed får 16 klasser runt om i Sverige en friluftsdag där allt ingår; bussresa, liftkort och skidhyra.

Svenskt Sportforum med samarbetspartners har i åtta år delat ut friluftsdagsstipendier till skolor som därmed fått chansen att bjuda sina elever på en skidresa till en närbelägen skidbacke. I år får återigen hundratals elever tack vare detta stå på skidor. Följande klasser är årets stipendiater:

Klass och skola

Svedenskolan åk 4 -9

Solna

Väsjöbacken

- Det här är något av det roligaste på hela året - när vi får ge skolbarn möjligheten att pröva på skidåkning, många för allra första gången, säger Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum som är initiativtagare och arrangör av Friluftsdagsstipendiet. Vi önskar såklart att vi kunde ge alla de klasser som sökt stipendium chansen, det finns ett stort behov av ökade resurser för friluftsdagar i skolorna ute i landet.

Svenskt Sportforum delar ut stipendiet i samarbete med flera av sina medlemsföretag, Svenska Skidanläggningars Organisation, Skistar och Svenska Idrottslärarföreningen. I år sökte 140 klasser och en jury valde därefter ut 16 vinnare. Juryn består av representanter från skidleverantörerna, Svenskt Sportforum, Svenska Skidanläggningars Organisation och Svenska Idrottslärarföreningen.