10 november 2010

20 skolklasser får en härlig skiddag till skänks

Friluftsdagarna har minskat i antal i skolorna en längre tid, och många elever får aldrig chansen att stå på ett par skidor. Främst drabbar detta de barn vars föräldrar inte har någon relation till skidåkning, eller som inte har möjlighet att betala en resa till slalombacken, skidhyra och liftkort.

- Vi instiftade Friluftsdagstipendiet för tre år sedan och gensvaret var enormt, säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum som är initiativtagare till stipendiet. Det finns massor av idrottslärare därute som inget hellre vill än att introducera sina elever för utförsåkning - men som inte kan.

19 närbackar runt om i Sverige ställer upp och tar emot skolklasser, och årskurs 4-9 kan söka stipendiet. Kravet är att skolan inte ska ha längre än tre timmars bussresa till någon av de deltagande backarna.

- Det är riktigt beklämmande att läsa om den resursbrist som präglar skolornas och barnens friluftsdagar, säger Claes Forsberg. Men vi är jätteglada att nu kunna ge minst 500 barn en härlig skidupplevelse! Vi vet sedan föregående år att det är många som genom detta får stå på ett par skidor för första gången.

Ansökan ska vara inne senast den 30 november, och vilka som vunnit stipendierna kommer att offentliggöras på Svenskt Sportforums hemsida.

- Vi idrottslärare är naturligtvis jätteglada för det här initiativet, säger Maria Mattson, ordförande i Svenska Idrottslärarföreningen. Det hjälper oss att nå de nya målen som satts upp för ämnet Idrott och Hälsa, där man poängterar vikten av att lära sig utnyttja naturen som arena för rekreation och fysisk aktivitet i olika former.

Läs mer om Friluftsdagstipendiet på www.svensktsportforum.se.

Jenny Tirén Berg, informationsansvarig Svenskt Sportforum

Bildbank

Press-releaser

Mässor