Ulrika Lindgren är årets affärskvinna inom svensk sportbransch!

Idag delades priset ut till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Vinnaren blev Ulrika Lindgren, logistikchef på Sportamore.

Det kvinnliga nätverket inom sportbranschen - Divas - instiftade 2011 ett pris som idag delats ut för fjärde gången: "Årets affärskvinna inom svensk sportbransch". 2014 års vinnare är alltså Sportamores logistikchef Ulrika Lindgren, och juryns motivering lyder:

"Hon har på fem år byggt upp en organisation med närmare 80 anställda och har en nyckelroll i företaget och dess framgång och utveckling. Hon driver sin avdelning med tydlig vision och socialt engagemang, där hon låter unga människor, inte minst kvinnor, få ta plats och ansvar. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2014 är Ulrika Lindgren, Sportamore."

- Jag är otroligt glad och stolt över att ha tilldelats det här priset, säger Ulrika Lindgren. Jag var glad bara över nomineringen och finalplatsen och att nu få utmärkelsen i konkurrens med de andra duktiga kvinnorna är förstås väldigt roligt.

Under senhösten har nomineringar tagits emot via Svenskt Sportforums hemsida och juryn valde sedan ut tre slutkandidater bland de drygt 20 nominerade; förutom Ulrika Lindgren även Janicke Blomsnes, vice VD XXL Sport & Vildmark och Ulrika Skoghag, VD på Daily Sport.

- Det är roligt att få belöna någon som så målmedvetet och på så kort tid byggt upp Sportamores logistikavdelning, säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum. All respekt för alla andra nyckelfunktioner på Sportamore - men en logistikchefs betydelse för ett e-handelsföretag kan knappats överskattas, menar Claes Forsberg.

I juryn för "Årets kvinna inom svensk sportbransch" sitter styrgruppen för Divas, Maria Sandow, Svensk Handel, Martin Willners, chefredaktör branschtidningen Sportfack, Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum och Anders Söderholm, VD Performiq. Tidigare vinnare av priset är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear AB, Kajsa Claesson, dåvarande försäljningschef på Stadium och Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör på adidas.

För mer information Claes Forsberg, VD, 0704-92 14 50, claes.forsberg@svensktsportforum.se