10 april 2019

Årets affärskvinna inom svensk sportbransch heter Annika Mustalahti!

Igår delades för åttonde året priset till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch ut, och 2018 års vinnare är Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager på adidas.

Priset till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch är instiftat av det kvinnliga nätverket Divas som drivs av branschorganisationen Svenskt Sportforum. När priset igår delades ut under branschmiddagen på ISPO Academy Scandinavia så var det Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager på adidas, som fick ta emot det.

- Jag är tacksam, stolt och glad över att ha fått denna utmärkelse i hård konkurrens, säger Annika Mustalahti. Det är inte bara en personlig milstolpe utan också ett erkännande för hela mitt team. Det är viktigt för mig som förebild att visa vad man kan åstadkomma när man jobbar hårt, går utanför sin komfortzon och tar an ännu större utmaningar. Jag vill inspirera andra i den allt mer digitala världen.

Ett flertal nomineringar har under hösten tagits emot via Svenskt Sportforums hemsida och bland de nominerade kvinnorna valde juryn ut fyra starka slutkandidater; förutom Annika Mustalahti, även Christiane Dolva Törnberg, CSR Manager/Hållbarhetsansvarig på Fjällräven samt Camilla Schmidt, Sälj Sverige/Web och Maria Frykman Forsberg, VD båda på Isbjörn of Sweden.

I juryn för Årets kvinna inom svensk sportbransch sitter Stina Klaesson (branschprofil), Maria Sandow (Svensk Handel), Nicolas Jändel (Sportfack), Martin Willners (Cobra Puma), Sara Davidsson (PerformIQ) och juryordförande Claes Forsberg (Svenskt Sportforum). Juryns motivering lyder:

"Klok, ung och mycket motiverad har hon avancerat otroligt snabbt inom svensk sportbransch. Med skickligt ledarskap och stort fokus på både kunder och medarbetare har hon utvecklat och skapat stark tillväxt inom ett nytt koncept och affärsområde som också uppmärksammats internationellt. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2018, är Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager på adidas."

- Jag blir stolt och glad över att vi nu ser unga kvinnor som tar snabbt position i vår bransch och då känns det bra att få uppmärksamma och belöna Annika som så målmedvetet och på så kort tid byggt upp ett nytt framgångsrikt affärsområde inom adidas, säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum.

Tidigare vinnare av priset är Eva Karlsson, VD på Houdini Sportswear, Kajsa Claesson, dåvarande försäljningschef på Stadium, Tina Rolén, dåvarande nordisk marknadsdirektör på adidas, Ulrika Lindgren, dåvarande logistikchef på Sportamore, Janicke Blomsnes, dåvarande vice VD på XXL Sport, Ulrika Skoghag, VD och ägare på Daily Sports samt Pernilla Nyrensten, VD på Revolutionrace AB/Fritidsfabriken.