06 november 2014

Dags att nominera ”Årets affärskvinna inom svensk sportbransch”

Nu är det för fjärde året i rad dags att utse Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Priset instiftades 2011 av det första kvinnliga nätverket inom svensk sportbransch – Divas. Nätverket drivs av branschorganisationen Svenskt Sportforum och dess mål är att få fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen.

Den allra första vinnaren av "Årets affärskvinna inom svensk sportbransch" utsågs alltså i januari 2012. De tre tidigare vinnarna är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear, Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium och Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör på adidas. Nu är det dags att nominera sin kandidat till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2014. Priset kommer att delas ut på branschmässan Swesport, som hålls på Annexet vid Globen, den 12:e januari 2015.

- Priset instiftades för att både lyfta frågan om avsaknaden av kvinnor på chefspositioner i svensk sportbransch och för att lyfta fram de som ändå finns där samt visa upp dessa som goda exempel och förebilder, säger Donna Bruns, produkt- och inköpschef på Röhnisch och Stay in Place samt medlem i Divas styrgrupp.

Den som utses till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch ska - naturligtvis - verka på ett företag inom den svenska sportbranschen, ha uppnått mycket goda resultat i sin verksamhet och även främja andra kvinnors karriärmöjligheter i det företag hon verkar på. Hon får heller inte tidigare ha vunnit priset.

Juryn består av Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum, Martin Willners, chefredaktör på Sportfack, Anders Söderholm, VD för Performiq och Maria Sandow, chef på Svensk Handels utrikesenhet och Divas styrgrupp.

Nomineringen kan göras av vem som helst, och det görs via Svenskt Sportforums hemsida; www.svensktsportforum.se. Sista nomineringsdag är den 30 november.

Mer information
Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum, claes.forsberg@svensktsportforum.se, 070-492 14 50

Pressreleaser