31 oktober 2013

Dags att nominera Årets affärskvinna inom svensk sportbransch

I januari 2011 bildades det första kvinnliga nätverket inom svensk sportbransch – Divas – av branschorganisationen Svenskt Sportforum. Nätverkets mål är att få fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen. Som ett led i detta instiftades priset ”Årets affärskvinna inom svensk sportbransch”. Nu öppnar nomineringen för tredje året.

Den allra första vinnaren av "Årets affärskvinna inom svensk sportbransch" utsågs alltså i januari 2012. De två tidigare vinnarna är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear och Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium. Nu är det dags att nominera sin kandidat till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2013. Priset kommer att delas ut på branschmässan Swesport, som hålls på Kistamässan, den 20 januari 2014.

- Det här är ett betydelsefullt pris, säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum. Det har ett symbolvärde, det är prestigefullt att få, och det sätter ljus på den viktiga frågan att uppmärksamma kvinnor på höga positioner i sportbranschen och visa på förebilder för de tjejer som vill göra karriär inom sportbranschen.

Det finns naturligtvis ett antal kriterier som vinnaren ska uppfylla: Hon ska bland annat naturligtvis verka på ett företag inom den svenska sportbranschen, ha uppnått mycket goda resultat i sin verksamhet och även främja andra kvinnors karriärmöjligheter i det företag hon verkar på.

- Det brukar bli många meriterade kvinnor att välja mellan i juryarbetet, och det ska bli roligt att se vilka som nomineras i år, säger Claes Forsberg, som välkomnar alla att nominera.

Nomineringen kan göras av vem som helst, och det görs via Svenskt Sportforums hemsida; www.svensktsportforum.se. Sista nomineringsdag är den 30 november.

Mer information:
Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum, claes.forsberg@svensktsportforum.se, 070-492 14 50