15 oktober 2012

Dags att nominera Årets affärskvinna inom svensk sportbransch

Det kvinnliga nätverket inom sportbranschen – Divas – instiftade för ett år sedan ett nytt pris som delades ut för första gången i januari i år; ”Årets affärskvinna inom svensk sportbransch”. Nu är det dags att nominera kandidater till 2012 års pris.

Divas bildades i januari 2011 och har som mål att få fler kvinnor att ta sig till de högsta positionerna i sportbranschen. Som ett led i detta instiftades i fjol ett nytt pris, som ska delas ut till en kvinna som gjort karriär inom sportbranschen.

- Vi instiftade detta pris för att få uppmärksamhet i frågan, men framförallt för att lyfta fram en duktig kvinna och få förebilder, säger Jenny Tirén Berg, Svenskt Sportforum, som projektleder Divas. Det finns ju trots allt kvinnor som tagit sig till toppen i sportbranschen, och dem ska vi hylla.

I juryn för "Årets kvinna inom svensk sportbransch" sitter Maria Sandow, kanslichef för Stil/Svensk Handel, Ninni Lindertz, Senior Marketing Strategist på Facebook, Martin Willners, chefredaktör på branschtidningen Sportfack, Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum och Anders Söderholm, VD för Performiq. Priset kommer att delas ut till en kvinna som verkar på den svenska sportbranschen och som har uppnått mycket goda resultat. Dessutom ska hon främja andra kvinnors karriärmöjligheter i det företag hon verkar på.

Nomineringarna sker på Svenskt Sportforums hemsida under oktober/november, och vinnaren utses i januari 2013. Prisutdelningen sker på branschmässan Swesport, som hålls på Kistamässan i Stockholm, den 21 januari.

Mer information om Divas
Divas - Diverse Arena in Sport - är ett nätverk för kvinnor på ledande positioner i svenska sportbranschen. Divas bildades i januari 2011, på initiativ av branschföreningen Svenskt Sportforum, som också driver nätverket. Divas har för närvarande drygt 125 medlemmar - kvinnor som jobbar på medlemsföretagen i Svenskt Sportforum. Arbetet i nätverket leds av en styrgrupp som förutom Jenny består av Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium, Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör Adidas, Stina Klaesson, försäljningschef Röhnisch Sportswear och Anna Gustafsson, chef interna varumärken textil på Intersport. Divas mål är att få fler kvinnor att göra karriär i sportbranschen och ta sig till de allra högsta positionerna . Det ska ske genom att medlemmarna i nätverket stöttar, inspirerar och utvecklar varandra, men även att nätverkets medlemmar erbjuds till exempel kompetenshöjande föreläsningar och ledarutbildningar.

För mer information:

Jenny Tirén Berg, informationsansvarig, 076-548 65 92 eller jenny.berg@svensktsportforum.se