06 augusti 2012

Flera kvinnor in bland sportsveriges mäktigaste

Branschorganisationen Svenskt Sportforum har nu utsett årets friluftsdagsstipendiater. Nio klasser kommer att få gratis bussresa, skidhyra och liftkort i en närbelägen skidbacke. Detta gör Svenskt Sportforum i samarbete med SLAO, Svenska Idrottslärarföreningen och Skistar.

Idag presenterade branschtidningen Sportfack sin lista över sportsveriges 50 mäktigaste. När listan publicerades senast för två vår sedan fanns endast en kvinna på listan och det var en idrottare. Nu har åtta kvinnor tagit sig in på listan, varav två på topp 10.

- Jätteroligt! Säger Jenny Tirén Berg, Svenskt Sportforum, själv utsedd till den nionde mäktigaste på listan och projektledare för det kvinnliga nätverket Divas. Det var på tiden att vi fick in några tjejer på listan!

Publiceringen av listan för två år sedan, då åtföljd av chefredaktören Martin Willners ledare "Var är brudarna?" blev tändvätska för det projekt som funnits i tankarna på branschorganisationen Svenskt Sportforum, och i januari 2011 bildades Divas - Diverse Arena in Sport. Då med c:a 60 medlemmar, kvinnor på ledande positioner i svenska sportbranschen, nu med över 100 medlemmar.

Divas mål är att få fler kvinnor på chefspositioner i svensk sportbransch genom att nätverka, utbilda och stötta varandra. Att blandade ledningsgrupper ger lönsammare företag finns gott om exempel på, och nätverket är, precis som branschorganisationens övriga verksamheter, alltså ett led i arbetet för en ökad tillväxt och lönsamhet i sportbranschen.

De tio mäktigaste i Sportsverige:

1. Gustaf Öhrn, VD Stadium
  2. Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör adidas
  3. Marcus Wibergh, VD XXL Sverige
  4. Henrik Bunge, VD Peak Performance
  5. Fredrik Johansson, VD Intersport Sverige
  6. Guido Monferrino, VD Decathlon
  7. Joram Deboutte, VD Nike Sverige
  8. Thomas Löfgren, grundare Junkyard
  9. Jenny Tirén Berg, informationsansvarig  Svenskt Sportforum
  10. Per Strid, presschef Vasaloppet

Övriga kvinnor på listan: