20 december 2013

Fyra finalister till priset som "Årets affärskvinna inom svensk sportbransch"

Ett tjugotal kvinnor inom svensk sportbransch har blivit nominerade till att bli ”Årets affärskvinna inom svensk sportbransch”. Utifrån dessa har nu fyra slutkandidater valts ut, och nu är det upp till juryn att bland dessa utse 2013 års vinnare.

Slutkandidaterna är

Namn

Företag

Titel

Sara Althini

Casall

Marknadschef

Sissi Kewenter

Skhoop

Tina Rolén

adidas

Nordisk marknadsdirektör

Anette Wesström Sundqvist

NK Sport & Fritid

Ägare och VD

I januari 2011 bildades det första kvinnliga nätverket inom svensk sportbransch - Divas - av branschorganisationen Svenskt Sportforum. Nätverkets mål är att få fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen. Som ett led i detta instiftades priset "Årets kvinna inom svensk sportbransch", som delades ut första gången i januari 2012.

De två tidigare vinnarna är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear och Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium. Nu ska alltså den tredje pristagaren utses. Priset kommer att delas ut på branschmässan Swesport, som hålls på Kistamässan, den 20 januari 2014.

- Vi har fyra riktigt duktiga kvinnor att välja på i juryn säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum. Det är roligt att se spridningen på de nominerade, både vad gäller vilken funktion de har och i vilket slags företag de verkar.

Mer information:
Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum, claes.forsberg@svensktsportforum.se, 070-492 14 50