15 december 2009

Hög tid att söka stipendium för gratis friluftsdag i skidbacken

På grund av den stora bristen på friluftsdagar i svenska skolor har Svenskt Sportforum instiftat ett stipendium som ger 20 skol­klasser varsin gratis friluftsdag. De vinnande skolklasserna får en friluftsdag inklusive busstransport, liftkort, skidor/snowboard och skidskola.

Anledningen till att Friluftsdagsstipendiet instiftades är den kraftiga nedskärningen av frilufts­dagarna i skolan. Ansökan måste göras av en behörig lärare och skickas in senast den 23 december i år. Svenskt Sport­forum är en ranschförening för alla sportleverantörer och sportkedjor i Sverige.

- Efter de stora nedskärningarna i skolorna är behovet av friluftsdagar enormt. För att uppmuntra skolelever i runt om i Sverige att bli mer aktiva har vi tillsammans med idrottslärarna och skidbranschen instiftat ett stipendium för att ge elever i grundskolan möjlighet att uppleva en härlig dag i skidbacken. Stipendiet riktar sig främst till klasser med elever som kanske inte annars får möjlighet att åka skidor, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Stipendiet riktar sig till alla skolor och klasser i årskurs 4-9, med max tre timmars restid till någon av de 20 skidbackarna, som är med i satsning på få fler barn och ungdomar att röra på sig mer. Ansökan ska göras av en behörig person på skolan, som lärare, rektor och fritidsledare.

Succé första året

Stipendiet instiftades 2008 och delades ut för första gången under vintern 2009. Behovet är stort och hela 250 klasser från hela Sverige sökte stipendiet. Tio klasser valdes ut och fick varsin kostnadsfri dag i skidbacken. I år dubblas antalet backar och stipendier till 20 stycken.

Initiativtagare

Bakom Friluftsdagsstipendiet står förutom Svenskt Sportforum: Svenska idrottslärarföreningen, riksorganisation för alla lärare inom skolämnet idrott & hälsa, SLAO, branschförening för Sveriges skidbackar och liftanläggningar och SkiStar, det ledande skidanläggningsföretaget i Norden.

Årets skidbackar

De som söker Friluftsdagsstipendiet kan välja mellan följande 20 skidbackar.

Skidbacke Närmaste tätort
Kungsberget Sandviken
Väsjöbacken Sollentuna

Stipendiets omfattning

Varje stipendium består av skidskola/snowboardskola (i de backar som har möjlighet), utrustning, liftkort och bussresa för upp till cirka 40 elever och ett par medföljande lärare.

Urvalskriterier

Huvudkriterierna är att skolan/klassen ska ha en geografisk närhet till den skidbacke som önskas och klasser/skolor, som ligger i områden där behoven är störst. Målet är att hjälpa idrottslärarna att uppfylla kursmålen trots nedskurna resurser och motstånd från politiker och skolledningar.

Ansökningsprocess

Ansökan görs på www.svensktsportforum.se, under fliken Sök stipendium. Följande information krävs:
1. Namn på önskad skidbacke.
2. Namn på skolan, klassen och den ort som skolan ligger i.
3. Kontaktuppgifter till den som söker.
4. Kortfattad motivering.

Sista ansökning dag är 23 december 2009. Stipendiet måste utnyttjas före den 15 april 2010. Om yttre omständigheter tvingar backarna att stänga går stipendiet över till 2011.

Vem bestämmer?

Juryn består av Christer Lidgren (representant från leverantörerna), Claes Forsberg (Svenskt Sportforum), Hans Gerremo (SLAO) och Maria Mattsson (ordförande för Svenska Idrottslärarföreningen).

Mer information om varje organisation finns på www.svensktsportforum.se, www.slao.se, www.skistar.com och www.idrottslararna.se.

Fakta om Svenskt Sportforum

Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Som medlemsorganisation arbetar Sportforum för en god lönsamhet och tillväxt i branschen och erbjuder sina medlemmar utbildning, rådgivning och samverkan. Som intresseorganisation arbetar Sportforum med att stimulera svenskarna till aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter samt genom sprida kunskap och att aktivt driva idrotts- och hälsorelaterade frågor. www.svensktsportforum.se

För mer information, kontakta gärna:
Claes Forsberg, vd, Svenskt Sportforum,
070-492 14 50, 08-505 865 91, claes.forsberg@svensktsportforum.se
Christer Lidman, Morkman, 070-580 23 03, 08-545 280 50, christer.lidman@morkman.se

Bildbank

Press-releaser