13 januari 2011

Sportkonst säljs till förmån för Naturskyddsföreningen

Svenskt Sportforum arrangerar den 23-24 januari Sveriges största och enda oberoende sportfackmässa Swesport. På mässan finns ett lite udda inslag - Artphoto med f d hockeyspelaren Ulf "Lill-Pröjsarn" Nilsson.

Ulf "Lill-Pröjsarn" Nilsson; känd ishockeyspelare med meriter från Tre Kronor och NHL har gått från hockey till konst. Med projektet Artphoto vill Ulf stötta olika välgörenhetsprojekt och under Swesport kommer ett set med tre unika gicléer föreställandes århundradets främsta svenska idrottsutövare att säljas. De tre gicléerna är formgivna av Anders F Rönnblom från foton av Björn Borg, Ingemar Johansson och Ingemar Stenmark och kostar 10 000kr per set. Detta görs i samarbete med Svenskt Sportforum och Artphoto ger hela 80 % av intäkterna till Naturskyddsföreningen.

- Ett utmärkt projekt där två viktiga delar av vårt samhälle möts och förenas, konst och sport! Att huvudpersonerna dessutom är de tre mest folkkära svenska idrottsutövare under 1900-talet gör projektet ännu mera intressant och unikt, säger Claes Forsberg, VD på Svenskt Sportforum.

Swesport är den svenska sportfackhandelns enda oberoende mässa och har arrangerats årligen sedan 1981. Mässan besöks varje år av mellan 1 200 och 1 500 handlare från över 500 butiker runt om i Sverige. Nu finns alltså chansen för mässbesökare, eller -utställare att bli ägare till tavlorna och dessutom hjälpa Naturskyddsföreningen. "Lill-Pröjsarn" själv finns på plats för att sälja tavlorna.

- Att det blev Naturskyddsföreningen som vi skänker pengarna till beror på att vi som bransch i mångt och mycket är beroende av vår natur för att utöva sport och friluftsliv. Därför måste vi såklart värna om densamma och det känns helt rätt att stötta Naturskyddsföreningens viktiga arbete, säger Claes Forsberg.

- På Naturskyddsföreningen är vi naturligtvis tacksamma för alla bidrag vi får, och det här projektet är annorlunda och mycket roligt, säger Anne-Marie Bertilsdotter, insamlingschef på Naturskyddsföreningen.

För mer information:
Jenny Tirén Berg, informationsansvarig Svenskt Sportforum
076-548 65 92 eller jenny.berg@svensktsportforum.se

Bildbank

Press-releaser

Sport-akademin

Mässor

Åre Inköpsdagar 19-21 mars

En hel hall med Sveriges ledande vintersportleverantörer

Läs mer här

Årets upplaga pågår mellan 24 februari och 6 mars