16 december 2009

Svenska Sportbranschen expanderar

Sportbranschens årliga höjdpunkt, Swesport-mässan, utvidgas i år med fler utställare, ett seminarieprogram och större gala. Tack vare högtryck i branschen slår mässan nytt rekord med över 30 nya svenska expanderande sportföretag bland utställarna.

Två av de mest växande kategorierna i den svenska sportbranschen just nu är eko-kläder och barnkläder. Totalt ställer över 120 sportföretag ut, vilket också är nytt rekord. Bland föreläsarna märks Ikeaveteranen Johan Stenebo, som skrivit boken Sanningen om Ikea. Bakom Swesport-mässan står Svenskt Sportforum som är sportleverantörernas och sportkedjornas branschförening i Sverige. Swesport äger rum den 17-18 januari 2010 på Kistamässan utanför Stockholm.

- Trots lågkonjunkturen växer sportbranschen i Sverige så det knakar. Därför växlar vi upp och utvecklar Swesport ännu mer under 2010. Nu, en dryg månad innan årets upplaga kan vi presentera ett större startfält än någonsin tidigare, med intressanta föreläsare, större artister och fler utställare på mässan. Vi räknar också med fler besökare, som kommer att få ett mer matigt och intressant program än någonsin tidigare, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.

Swesport består av tre delar:

Mässa där fler än 120 ledande tillverkare av sportkläder och sportutrustning ställer ut. Bland andra Haglöfs, Helly Hansen och Reebok.

Seminarier med bland andra äventyraren Ola Skinnarmo och Johan Stenebo, som skrivit den kontroversiella boken Sanningen om Ikea, som släpptes hösten 2009. Med sina 20 års erfarenhet från Ikea avslöjar han tio grundregler som kan hjälpa sportföretagen att öka sin försäljning.

Sportgala med prisutdelning där årets bästa sportföretag belönas i tävlingen Gear of the Year, modevisning, galamiddag och underhållning. Konferencier är Fredrik Bergling (Svt) och för underhållningen står bland andra Christer Björkman.

- På Swesport kan besökarna möta nästan alla nyckelpersoner ur den svenska sportbranschen från både tillverkare och återförsäljare. Både representanter för nya och spännande varumärken samt de stora internationella jättarna. Målet med Swesport är att vara en plattform och den självklara mötesplatsen för alla inom den svenska sportindustrin, säger Claes Forsberg, vd förSvenskt Sportforum.

På Ikea packar kunderna bilen full

Samma kunder som ena dagen handlar joggingskor hos sin lokala sporthandlare åker nästa dag till Ikea för att köpa en lampa. Skillnaden är att medan hon lämnar sportaffären med ett par skor, åker hon hem från Ikea med bilen full av värmeljus, glödlampor, extrasladdar och prydnadskuddar. För sportbranschen finns det många enkla och effektiva förändringar som de kan göra för att få varje kund att handla betydligt mer.

Rekordmånga utställare på Swesport

I år deltar fler än 120 svenska och utländska företag i sportbranschen, vilket är nytt rekord för mässan. De visar en rad nyheter som kommer under 2010 och 2011. Bland utställarna finns Asics, Haglöfs, Helly Hansen, Hestra, Mammut, Nordica, Quiksilver och Reebok.

Sportbranchens främsta belönas med Gear of the Year

Under galakvällen delar sportbranschens facktidning, Sportfack, ut priser till vinnarna i tävlingen Gear of the Year. Nya kategorier i år är Årets barnprodukt och Årets miljöprodukt.

Gear of the Year består av totalt tretton kategorier: Årets nykomling, Årets svenska varumärke, Årets produkt skor, Årets produkt hårdvara, Årets produkt konfektion, Årets innovation skor, Årets innovation hårdvara, Årets innovation konfektion, Årets varumärke skor, Årets varumärke hårdvara, Årets varumärke konfektion, Årets barnprodukt och Årets miljöprodukt.

Juryn som utser pristagarna består av Erika Willners på Utemagasinet, Fredrik Dahl på J. Lindeberg, Ulf Molander på Team Sportia, Mattias Björklund på Sportfack, Johan Enström på Alpingaraget och Mia Grankvist på Playground.

Modevisning med framtidens trender

På modevisningen Collections visas kommande sportmodetrender från några av de främsta sportmodeföretagen. Förutom modeller på catwalken deltar artister och bloggprofiler. Modevisningen innehåller kläder från 2010 och 2011 års kollektioner. Tv-profilen Fredrik Bergling är känd från Svt med program som Drömjobbet, Lilla Sportspegeln och Hjärnkontoret. Alexander Ervik är chefredaktör för nöjesportalen finest.se.

Fakta om Swesport

Swesport är Sveriges största oberoende sportfackmässa för företag inom sportbranschen och arrangeras av Svenskt Sportforum. Swesport är enda tillfället under året då hela sportbranschen samlas. Syftet är att vara en mötesplats där både nya och etablerade aktörer möts, inspireras och ser nya framtidsmöjligheter. Mässan samlar årligen över 100 leverantörer av allt ifrån volleyboll till snowboard, från underställ till dunjackor. Mässan är en fackmässa och är öppen för de som jobbar i sportbranschen. www.swesport.se

Fakta om Svenskt Sportforum

Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige. Som medlemsorganisation arbetar Sportforum för en god lönsamhet och tillväxt i branschen och erbjuder sina medlemmar utbildning, rådgivning och samverkan. Som intresseorganisation arbetar Sportforum med att stimulera svenskarna till aktivt och hälsosamt liv genom att initiera och samordna idrottsaktiviteter samt genom sprida kunskap och att aktivt driva idrotts- och hälsorelaterade frågor. www.svensktsportforum.se