12 december 2014

Tre kan bli Årets affärskvinna inom sportbranschen

För fjärde året i rad ska priset ”Årets affärskvinna inom svensk sportbransch” delas ut. Efter att nomineringstiden gått ut var ett drygt tiotal kvinnor nominerade och nu har juryn gemensamt gjort en första gallring och utsett tre finalister. Vem vinnaren är avslöjas på prisutdelningen i samband med branschmässan Swesport den 12 januari 2015.

Finalisterna är
Janicke Blomsnes, vice VD, XXL Sport & Vildmark
Ulrika Lindgren, logistikchef, Sportamore
Ulrika Skoghag, VD, Daily Sports

I januari 2011 bildades det första kvinnliga nätverket inom svensk sportbransch - Divas - av branschorganisationen Svenskt Sportforum. Nätverkets mål är att få fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen. Som ett led i detta instiftades priset "Årets kvinna inom svensk sportbransch", som delades ut första gången i januari 2012.

De tre tidigare vinnarna är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear, Kajsa Claesson, försäljningschef på Stadium och Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör på adidas. Nu ska alltså den fjärde pristagaren utses. Priset kommer att delas ut på branschmässan Swesport, som hålls på Annexet i Stockholm, den 12 januari 2015.

- Varje år har juryn ett angenämt jobb att utse en av flera duktiga kvinnor som verkar i sportbranschen, säger Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum och juryordförande. De här tre är goda representanter för sportbranschen som den ser ut idag; en utländsk stor aktör, en nätaktör och en nischad aktör, där de nominerade kvinnorna har tunga positioner.

I juryn sitter förutom Claes Forsberg, Anders Söderholm, Performiq, Maria Sandow, Svensk Handel, Martin Willners, Sportfack och Divas styrgrupp. Juryn kommer under december att låta finalisterna svara på ett antal frågor och därefter i en sluten omröstning utse 2014 års vinnare av den prestigefulla titeln.

Mer information
Claes Forsberg, VD Svenskt Sportforum, claes.forsberg@svensktsportforum.se, 070-492 14 50