23 februari 2017

Ulrika Skoghag är årets affärskvinna inom svensk sportbransch!

Idag delades för sjätte året priset till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch ut, och 2016 års vinnare är Ulrika Skoghag, VD och ägare på Daily Sports.

Priset till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch är instiftat av det kvinnliga nätverket Divas som drivs av branschorganisationen Svenskt Sportforum. När priset idag delades ut på branschens egen gala så var det Ulrika Skoghag, VD och ägare på Daily Sports som tog emot det.

- För mig handlar den här utmärkelsen om så mycket mer än bara mitt företagande, säger Ulrika Skoghag. Den handlar om hur vi kvinnor kan bli framgångsrika genom att stötta varandra. Jag hoppas att jag kan inspirera fler kvinnor till att bli entreprenörer och att våga utmana normer.

Under senhösten har nomineringar tagits emot via Svenskt Sportforums hemsida och bland ett drygt tiotal nominerade kvinnor valde juryn ut tre starka slutkandidater; förutom Ulrika Skoghag, även Anna Vister, grundare och VD för Eivy Clothing och Åsa Geiger, försäljningschef på Naturkompaniet.

I juryn för Årets kvinna inom svensk sportbransch sitter Claes Forsberg (Svenskt Sportforum), Maria Sandow (Svensk Handel), Martin Willners (Sportfack) och Sara Georgsson (Fjällräven) samt Anders Söderholm (PerformIQ). Juryns motivering lyder:

"Genom ett konsekvent arbete har hon tagit familjeföretaget från att vara en nischaktör till att konkurrera med de stora varumärkena. Hon har ett strategiskt affärstänk som hon kombinerar med mod, stort engagemang och tydligt ledarskap för att utveckla alla anställda och sitt företag. Inget lämnas åt slumpen för Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2016, som är Ulrika Skoghag, VD och ägare på Daily Sports."

- Med hårt arbete och en tydlig varumärkesplattform har Ulrika lyft familjeföretaget till en helt ny nivå, säger Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum. En mycket klok, ödmjuk och nyfiken kvinna som vill förändra både sitt företag och sin bransch till det bättre.

Tidigare vinnare av priset är Eva Karlsson, VD för Houdini Sportswear AB, Kajsa Claesson, dåvarande försäljningschef på Stadium, Tina Rolén, dåvarande nordisk marknadsdirektör på adidas, Ulrika Lindgren, dåvarande logistikchef på Sportamore, Janicke Blomsnes, dåvarande vice VD på XXL Sport.