19 maj 2021

Tioårsjubileum för årets affärskvinna inom svensk sportbransch, vinnaren för 2020 är Sara Molnar, Peak Performance

Sedan 2011 utses Årets affärskvinna inom svensk sportbransch av branschföreningen Svenskt Sportforum. 2020 tilldelas utmärkelsen till Sara Molnar, VD på Peak Performance.

- Det är en ära i sig få priset och jag vet att det var flera riktigt duktiga och värdiga kandidater, men det är motiveringen till utnämningen som gör mig allra stoltast säger Sara Molnar. Det viktigaste för mig är att jag har organisationens förtroende och att de stöttar mig i det vi gör. Det är ingen självklarhet när man driver förändring och året vi har bakom oss har varit väldigt utmanande.

Det kvinnliga nätverket Divas, som drivs av Svenskt Sportforum, har som mål att få fler kvinnor att ta sig till toppen i sportbranschen. Som ett led i detta instiftade Divas 2011 priset till Årets affärskvinna inom svensk sportbransch, som årligen delas ut till en kvinna på en topp-position i svenska sportbranschen.

- Det känns både inspirerande och tryggt att få dela ut det här priset till Sara Molnar, säger juryns ordförande Claes Forsberg, VD för Svenskt Sportforum. Sara har som etablerad och nyfiken ledare bytt bransch för att fortsätta sin karriär, det skall vi vara både stolta och tacksamma för. Det skall bli otroligt intressant att följa Saras fortsatta avancemang och framgång inom sportbranschen.

Övriga finalister 2020 var Ulrika Björk, VD, Polygiene och Daniella Johansson, E-commerce manager, Didriksons.

Juryn, som förutom Claes Forsberg består av Rachael Blaxland (HuginBiz), Nicolas Jändel (Sportfack), Martin Willners (branschprofil) och Sara Davidsson (PerformIQ) utsåg Sara Molnar med följande motivering:

"Med sin starka personlighet kombinerad med ödmjukhet och ett genuint intresse för kollegorna är hon en självklar ledare. Hon brinner för såväl hållbarhet som jämställdhet och räds inte att fatta nödvändiga och ibland tuffa beslut för effektivisering och optimering. Detta sammantaget gör henne synnerligen lämplig att fortsatt föra företaget och dess hållbara visioner in i framtiden. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2020, är Sara Molnar, VD på Peak Performance."

Priset skulle ha delats ut vid sportbranschens årliga gala i samband med ISPO Academy Scandinavia. Då den galan under rådande omständigheter är inställd har priset överlämnats till vinnaren av juryns ordförande Claes Forsberg.