Svenskt Sportforum och dess medlemmar sätter ansvarsfullt företagande mycket högt.
Ansvarsfullt företagande handlar om allt från mänskliga rättigheter, säkra produkter och ansvar för miljön, till företagets sociala ansvar för att främja mångfald, jämställdhet och bra arbetsvillkor, såväl i Sverige som i övriga länder där företaget har sin verksamhet.
Därför stöder vi Svensk Handels syn på "Det ansvarsfulla företaget", från vilket denna text är hämtad, fullt ut.
Ansvarsfullt företagande i praktiken
Det ansvarsfulla företaget
• arbetar aktivt för att vara en god arbetsgivare
• verkar för en minskad negativ klimatpåverkan och en god
miljö
• agerar etiskt på marknaden och i sina affärsrelationer
• visar engagemang för sociala villkor vid inköp
• kommunicerar sitt arbete genom att vara transparent och lyhörd
inför sina intressenter
Den ansvarsfulla arbetsgivaren
Det ansvarsfulla företaget
• följer arbetsrättens lagar, förordningar och föreskrifter
• arbetar aktivt för en sund arbetsmiljö
• arbetar aktivt med förebyggande åtgärder för att minska riskerna
att drabbas av brottslighet
• kommunicerar tydligt vad arbetsgivaren förväntar sig av
arbetstagarna, gärna uttalat i en personalhandbok eller policy
En god marknadsetik
Det ansvarsfulla företaget
• respekterar ingångna överenskommelser och håller avtal
• har goda relationer med både konsumenter och leverantörer
• agerar etiskt på marknaden och i sin marknadsföring
• försäkrar sig om att produkterna de säljer är säkra att
använda
• har kunskap om produkternas innehåll och
dess miljöpåverkan
• känner till konsumenternas rättigheter och följer
rekommendationer och praxis
Ansvar för klimatet och miljön
Det ansvarsfulla företaget
• arbetar för ett hållbart samhälle genom att bidra med så liten
negativ miljöpåverkan som möjligt
• känner till vilka lagar och regler som berör verksamheten
• har en policy och handlingsplan för sitt miljöarbete
• har kontroll över vilka farliga kemikalier som kan finnas i
företagets produkter
• ställer krav på sina leverantörer gällande
kemikalieanvändning
Engagemang för sociala villkor vid inköp
Svenskt Sportforum rekommenderar sina medlemsföretag att basera sin
uppförandekod på FN´s deklaration om mänskliga rättigheter, FN´s
barnkonvention, ILO´s kärnkonventioner samt nationell
lagstiftning.
Det ansvarsfulla företaget
• gör en riskanalys och ser över inköpsrutiner utfrån sitt företags
verksamhet och sortiment
• har en policy som beskriver företagets etiska krav vid
inköp
• kommunicerar uppförandekoden, som är ett frivilligt åtagande från
företaget, internt såväl som externt
• ställer frågor till sina leverantörer om hur produkterna de köper
har blivit producerade
• har ett system för kontroll och uppföljning, vilket gör arbetet
med uppförandekoden effektivt och trovärdigt
• samarbetar med andra företag och organisationer i branschen för
att dela kunskap och nå ett bättre resultat
Kommunikation och transparens
Det ansvarsfulla företaget
• är transparent och kommunicerar sitt etik- och miljöarbete
• prioriterar en god kommunikation och att budskapet om
ansvarsfullt företagande når ut i hela organisationen
• lovar inte för mycket och är ärligt i sin kommunikation
• är lyhört och lyssnar till sina intressenter