Adrian Gehrig - Årets Stjärna inom svensk sportbransch 2022

May 2023

Sportforum har utsett Adrian Gehrig, VD på Gerisale, till Årets Stjärna. Juryn, som förutom Jonas Linder (Sportforum) består av Jesper Johansson (Sportfack) och Malin Hörnlund (PerformIQ) utsåg Adrian med följande motivering:

”Snabb som haren, men lugn och metodisk som sköldpaddan. I en extremt konkurrensutsatt bransch har Saucony vuxit metodiskt under en lång tid. Detta ser vi inte minst resultatet av när vi tittar på omsättningsökningen på senare tid. Men det som sticker ut mest är metoden för att nå dit. Med kreativitet och kontinuitet, framgångsrik marknadsföring och varumärkesbyggande med utgångspunkt i en tydlig kärngrupp. Att jobba långsiktigt kan aldrig bli dåligt om man gör allting rätt. Och med ett generationsskifte i familjeföretaget har de redan fina resultaten blivit ännu bättre. Därför prisas nu Adrian Gehrig, som Årets Stjärna inom svensk sportbransch 2022!”

Vi passade även på att ställa några frågor till Adrian i samband med prisutdelningen.

Hur känns det att bli utsedd till Årets Stjärna inom Svensk Sportbransch 2022?

- Det är verkligen en ära att få ta emot ett sådant fint pris. Vi har en stark tro på det vi gör och det är såklart extra kul att branschen verkar uppskatta det! Det ger oss motivation att möta framtiden med ännu mer driv i löpsteget och leenden på läpparna. Superkul!

Vilka framgångsfaktorer ligger bakom er starka utveckling?

- Tydlig identitet! Sedan vi körde igång 1979 på det allra första Stockholm Marathon som enda utställare tillsammans med Pripps Energidryck har ju spelboken för hur man bygger ett starkt sportvarumärke förändrats en del, men mycket är också sig likt. Vi har genom åren behållit vårt tydliga fokus på löpningen för att inspirera och få fler människor i rörelse och det är så kul att Saucony idag är så många löpares förstahandsval. Samtidigt som vi hela tiden anpassar oss till de förändringar som sker i kundresan, konsumentbeteenden och distributionskedjan jobbar vi också väldigt hårt med våra kärnvärden: innovation, kunskapsspridning, meningsfulla konsumentaktiveringar och högsta servicegrad. Men den allra viktigaste framgångsfaktorn är nog att vi som jobbar med detta varje dag älskar det vi gör och det är förhoppningsvis något som lyser igenom till våra kunder!


Priset delades ut vid sportbranschens årliga träff, Sportbranschens Dag, som i år genomfördes i Hammarby Sjöstad.