Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum visar att sporthandelns försäljning minskade med 2,9 procent under fjärde kvartalet 2024. Försäljningen backade 2,9 procent även sett till helåret 2024, vilket blev tredje året i rad med negativ utveckling i sporthandeln.
Årets sista kvartal inleddes svagt. En kall och snöig oktobermånad föregående år gav starka jämförelsetal som sporthandeln inte lyckades matcha under sämre vädermässiga förutsättningar. Försäljningen backade 8,6 procent i oktober, vilket följdes av ett tapp på 2,8 procent i november. Kvartalet fick ett lyft i december som uppvisade en positiv tillväxt på 2,7 procent.
Utöver ogynnsamma väderförhållanden präglades sporthandelns utveckling fortsatt av hushållens urholkade köpkraft och ökade priskänslighet i kombination med pressad lönsamhet och butiksstängningar i branschen. Sammantaget har detta gjort det svårt för sporthandeln att bryta sin negativa trend.
Daniel Löfkvist, COO och Vice President på Stadium Group, kommenterar utvecklingen och ser framåt:
”En tuff avslutning på kalenderåret 2024 och mycket speglas av det väder som varit då merparten av perioden varit alldeles för varm med avsaknad av vinter med snö och kyla. Det, tillsammans med fortsatt utmanande konsumtion, har gjort Q4 relativt tuff att hantera. Nu hoppas vi att första halvan av 2025 blir bättre och att konsumtionen kommer i gång.”
Fjärde kvartalet är den period då störst andel av sporthandelns försäljning sker på nätet, drivet av november månads stora reahögtider Black Friday och Cyber Monday. E-handelsförsäljningen uppvisade tillväxt under fjärde kvartalet och ökade 4,5 procent, medan försäljningen i de fysiska butikerna backade 4,6 procent.
Det milda vädret och bristen på snö gjorde att försäljningen av säsongsrelaterade produkter som längdskidor, kängor och vinterrelaterade accessoarer haltade rejält under fjärde kvartalet. Samtidigt fortsatte Sveriges framgångar i bordtennis under OS i Paris att sätta spår i sporthandelns försäljning. I december sköt racketsportförsäljningen i höjden och ökade hela 86,1 procent jämfört med året innan, vilket tyder på att det låg många racketar under julgranarna.
Lars Palmgren, vd på SGN Sport (Team Sportia, Sportringen och Bike Nation), drar paralleller:
”Det är underbart att en enskild sport kan engagera så pass mycket som bordtennis har gjort. För mig som är född på 70-talet påminner det om när Ingemar Stenmark knäppte sina Lange-pjäxor, satte på Elan-skidorna och fick hela Sverige att engagera sig i alpin skidåkning. Våra bordtennisprofiler skapar något liknande idag.”
Prenumerera på Sportindex och få tillgång till all statistik!
Håll dig uppdaterad kring sporthandelns utveckling genom att prenumerera på Sportindex. Läs mer och påbörja din prenumeration här. För medlemmar i Svenskt Sportforum ingår en prenumeration på Sportindex.
Om Sportindex
Sportindex tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med HUI. Syftet med Sportindex är att tillhandahålla ett trovärdigt och kvalitetssäkrat statistikunderlag som är värdefullt för en rad aktörer, exempelvis detaljister, leverantörer och tillverkare, som vill förstå marknadens utveckling och fatta informerade beslut. Sportindex publiceras fyra gånger per år och innehåller unik statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå. Utvecklingen i de fysiska butikerna och e-handeln särredovisas och därtill bryts utvecklingen ned på kläder, skor och utrustning samt 23 relevanta produktkategorier. Indexet baseras på validerad, anonymiserad och aggregerad försäljningsstatistik från de ledande branschaktörerna Stadium, Stadium Outlet,XXL, Intersport, Löplabbet, Team Sportia, Sportringen, Bike Nation, Sportshopen, Sportshopen Outlet, Swedemount samt sportavdelningarna på Boozt respektive Booztlet.
För frågor gällande Sportindex och prenumeration, vänligen kontakta:
Jonas Linder
Vd Svenskt Sportforum
073-694 34 24
jonas.linder@svensktsportforum.se
För frågor gällande statistiken, vänligen kontakta:
Emelie Ekholm
Analytiker HUI Research
070-547 94 98
emelie.ekholm@hui.se